Nel corso degli anni il numero degli studenti delle scuole superiori coinvolti in scambi educativi a livello internazionale continua ad aumentare. Barriere linguistiche, shock culturale, nostalgia di casa e le differenze dei programmi scolastici oltre che dell’ambiente sono solo alcune delle sfide che possono influire sulla salute mentale e sul rendimento scolastico dei ragazzi.
Secondo gli autori, una soluzione per favorire un clima di apprendimento migliore da parte degli istituti scolastici è quella di offrire dei servizi di counseling inclusivo, accessibili a tutti gli studenti, indipendentemente dal loro background e nel rispetto delle differenze culturali e delle esigenze personali.
Oltre a una disamina delle componenti strutturali di questi servizi, lo studio fornisce dati ricavati da altre ricerche sul campo, esempi pratici di strategie comunicative e spunti per eventuali collaborazioni.
Abstract
This study aimed to investigate the structural components of higher education counseling services for international students through an inclusive approach. Data were collected via in-depth interviews with 32 participants including faculty, staff, and students and analyzed thematically. The themes that emerged included the necessity of aligning counseling services with the mission of education; the value of universal support and guidance; the benefits of collaboration among counseling units and other service providers; the need for counseling services to be designed for both providers and students; economic constraints and staffing shortages; impact of social, historical, and cultural factors on international students’ counseling needs; and the importance of international counselors in providing culturally responsive care. This study highlights the importance of inclusive counseling services for international students in higher education and provides valuable insights for developing and improving such services.
Autori: Halis Sakız, Marty Jencius
Titolo dello studio: Structural Components of Inclusive Counseling Services for International University Students
Fonte: https://link.springer.com/article/10.1007/s10447-023-09540-1
Articolo in open access